Sunday, June 15, 2014

APA ITU FITOSTEROL?


Jom kita berkenalan dahulu dengan Fitosterol....

Fitosterol adalah sterol yang hanya terdapat pada tumbuh-tumbuhan sahaja. Secara semulajadi fitosterol ditemui di dalam sayur-sayuran, kekacang, buah buahan dan gandum. Fitosterol didalam Phytocol-st Shaklee adalah dari sumber semulajadi Minyak Tall. Badan seorang dewasa memerlukan 2000mg sehari fitosterol bagi menghalang penyerapan kolestrol kedalam salur darah.

fitosterol, kolesterol, phytocol-st, stroke, sakit jantung, darah tinggi, salur darah

Bagaimana Fitosterol bertindak?

Struktur molekul fitosterol adalah hampir mirip dengan struktur molekul kolesterol. Oleh yg demikian, fitosterol adalah sterol terbaik untuk berfungsi seperti kolesterol, yang mana mampu menembusi dinding salur darah walaupun saiznya agak besar sedikit berbanding molekul kolestrol. perbezaan size molekul fitosterol ini yang menyebabkan ia menjadi penghalang kepada penyerapan kolesterol terus ke salur darah. Sila lihat gambar dibawah.


fitosterol, kolesterol, phytocol-st, stroke, sakit jantung, darah tinggi, salur darah


Sebelum mengambil fitosterol, kolestrol dengan mudah melalui dinding salur darah. Sementara selepas pengambilan fitosterol yang terdapat di dalam kapsul Phytosterol-ST, diambil sebelum atau bersama sama makanan, fitosterol bertindak menghalang kolesterol dari terus menembus dinding salur darah. Penyekatan yg dibuat dianggarkan 80% dari penyerapan biasa. Hebatkan fitosterol?

Selain untuk menghalang penyerapan kolestrol, fitosterol juga membantu untuk keseimbangan tindakbalas imun bagi mengurangkan jangkitan viral dan bakteria serta mengurangkan simptom alahan, keradangan  dan penyakit auto imun seperti rheumatoid arthritis.

Bagaimana nak dapatkan Fitosterol?



Jika anda mampu makan seperti dalam carta ini, anda mampu mendapatakan keperluan sehari fitosterol anda. hehehe....mampu ker? Takkan? jadi, mudahnya dengan pengambilan Phytocol-st 2 biji 2 kali sehari, semasa atau sebelum makan mampu menyediakan fitosterol yg mencukupi untuk badan anda. Mudah kan? :)


SAYANGI DIRI ANDA!






No comments:

Post a Comment