Wednesday, April 1, 2015

PETUA MERAWAT BAYI KEMBUNG PERUT

Seronoknya bila mencium bau bayi baru lahir. Orang kata bau syurga. Yerlah dilahirkan suci bersih tanpa secalit dosa tentunya bauan syurga masih bersama mereka. cium iesya yang masyam baru lepas bangun tido pagi2 tu pun nikmatnya....hahaha...dah 5 bulan tu...kalau yg baby2 kecil lagi tu lagi best kan?

Ermm...biasanya bayi kecil ni masalah yang selalu mereka hadapi ialah kembung perut. Pening kadang2 mak ayah tak dapat tidur malam sbb bayi mereka merengek tidak selesa. Sekali rasa perut, mak aih tegang dan bulat gitu. Kembung! kalau orang dewasa "ubat" nya mudah shj, telan 3 biji Peppermint Ginger keluarlah anginnya, kalau bayi?

Jangan tak tahu yer, kembung perut yang berlarutan boleh membahayakan dan juga boleh menyebabkan masalah penghadaman, seperti sembelit. Itu salah satu sebab juga mengapa bayi yang berumur bawah 6 bulan dilarang untuk diberikan makan lain selain susu. Sewaktu berumur bawah 6 bulan, sistem penghadaman mereka masih belum matang sepenuhnya.

Kembung perut akan buat bayi meragam

Eisya pun pernah menghadapi masalah kembung perut, tapi sekejap jer...masa tu dia belum sebulan lagi usia. Memang tak tidur malam la saya dan suami, macam2 jenis minyak kami beli dan sapu, tapi tak juga lega. Fikir semula apa silap, almaklumlah iesya masa tu campur minum susu ibu dan juga susu formula.

Alhamdulillah duduk dengan Mak, adalah beberapa petua yang mak berikan. Dan yang paling bersyukur petua petua mak kongsikan serasi dengan Eisya. Lelap la tidur malam kami suami isteri. hehehe...Jom saya kongsikan dengan anda semua

Daun Pokok Mengkudu Menghilangkan kembung bayi.

Kalau duduk dikampung, daun mengkudu ni mmg senang la nak jumpa. Kadang kala pokok mengkudu boleh ditemui tumbuh meliar disemak dan tepi2 hutan. Ada juga yang tanam pokok mengkudu kerana kegunaan pokok ini serbaguna dalam bidang perubatan traditional. Kenal tak daun pokok mengkudu? Kalau tak kenal jom tengok gambar ihsan dari pakcik google ni.

daun mengkudu, noni, kembung bayi, masalah kembung, kembung perut, petua kembung bayi, bayi selalu kembung, tips hilangkan kembung bayi, buang angin kembung, daun mengkudu untuk angin, bayi kembung,
Daun dan buah mengkudu

Cara menggunakannya daun mengkudu :

1. Layur diatas api kecil sehelai daun mengkudu sehingga lembut.
2. Tuam ke atas perut bayi yang kembung. Hati2 jangan daun terlalu panas.
3. Buat urutan mengikut arah jam sewaktu menuam
4. Anda juga boleh biarkan daun mengkudu di atas perut bayi (bahagian atas pusat) sebelum memakaikan barut.

Petua Junjung Bayi


Selain dari petua daun mengkudu ini, Mak saya juga ada ajar supaya "junjung perut bayi" sebanyak 7 kali sambil membaca selawat ke atas nabi junjungan kita. Caranya ialah dengan mengangkat bayi dan kenakan perut bayi ke bahagian umbun2 kepala kits sambil selawat.

Insyaallah kedua2 petua ini saya lakukan dan selepas itu bayi akan keluar angin (kentut) dan sudah tentu melegakan perut yang kembung tadi. Selain itu antara tips2 yang anda perlu tahu untuk mengelakkan dari bayi anda kembung ialah :

1. Dinasihatkan juga sekiranya anda memberi susu formula kepada bayi anda, air yang digunakan perlulah dimasak hingga mendidih sebelum digunakan. Jangan sesekali digunakan air langsung dari tapisan. Perut bayi sgt sensetif.

2. Sekiranya bayi anda menyusu badan, ibu haruslah menjaga pemakanan dengan mengelakkan makanan2 yang berangin dan sejuk.

3. Elakkan bayi berada dalam keadaan sejuk, kurangkan kipas angin atau air cond. Jika tiada keperluan untu berjalan waktu malam, elakkan.

4. Mandikan bayi dengan air suam sekurang2nya untuk 6 bulan pertama. Jika bayi anda sememangnya mudah untuk kembung perut, amalan ini perlu diteruskan sehingga ia serasi atau boleh menerima air sejuk.

Semoga apa yang saya kongsikan ini memberi manfaat dan dapat membantu sesiapa yang mempunyai masalah sebegini.

Saya kongsi!

11 comments:

  1. suka..sukaa..sukaaa,petua yg sgt menarik...bru ni ada kawan tnya ank kembung tp kena waktu malam je..nk jwb pun dok errrr,errr,errr....nice sharing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) tq singgah sini maziah...boleh la pas nih share ilmu ni pada kawan2 dan mommies2 diluar sana kan...

      Delete
  2. Terima kasih.. Lepas baca terus angkat anak dan junjung perutnya.. Alhamdulillh angin terus keluar dan sendawa skali.

    ReplyDelete
  3. Terima kasih.. Lepas baca terus angkat anak dan junjung perutnya.. Alhamdulillh angin terus keluar dan sendawa skali.

    ReplyDelete
  4. ikut petua ni bagui noh, anak aku dah takde sakit perut. Umur dia baru 3 bulan

    ReplyDelete
  5. macma mana nak pegang time junjung baby tu? saya x pandai pegang

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum, saya tumpang iklan.
    Saya Ada menyediakan perkhidmatan urutan selepas bersalin/berpantang
    Area sentul Dan Kuala Lumpur.Pada harga istimewa ��
    Sebarang pertanyaan boleh call 013-2096836 / 018-3636986.

    ReplyDelete