Thursday, March 5, 2015

SIMPTOM SIMPTOM MENGESAN OVARIAN CYST

Assalamualaikum....dah baca tak pengalaman saya tentang Cyst dalam entry sebelum ni? Ok hari ni saya share tentang simptom simptom penghidap cyst yang saya dapat melalui pembacaan dan juga pengalaman saya dulu. Semoga perkongsian ini bermanfaat buat anda semua. 

SIMPTOM SIMPTOM OVARIAN CYST

  •  Tekanan, Bengkak atau sakit dibahagian perut dan pelvik.


Ini simptom yang paling selalu dihadapi oleh pengidap cyst. Pesakit akan merasa bahagian perut dan pelvik semakin membengkak atau membuncit. Kadangkala diikuti dengan kesakitan yang tidaklah terlalu kuat tetapi menyebabkan tidak selesa. Biasanya keadaan ini berlaku setelah cyst membesar atau sudah memenuhi ruang dan memberi tekanan kepada organ berhampiran seperti buah pinggang atau pundi kencing.

Saya juga mengalami simptom ini sebelum saya mengetahui bahawa terdapat cyst di ovari saya.

simptom cyst, simptom sista ovari, sakit bahagian perut, shaklee cyst, pendarahan abnormal, bleeding, ketidaksuburan, ganggu fungsi ovari, cyst bahaya,perut buncit sbb cyst, sakit ketika seks, sakit ketika haid
Sakit pada bahagian tertentu

  • Masalah pembuangan Air kencing.

Cyst yang dikesan lebih lewat dan telah membesar akan menyebabkan gangguan kepada organ lain terutamanya pundi kencing yang terletak berhampiran dengan ovari. sekaligus akan menyebabkan masalah pada pembuangan air kencing seperti kerap kencing dan tidak lawas. Cyst yang membesar akan memberikan tekanan terhadap pundi kencing

Simptom ini saya hadapi dan sehingga menyebabkan saya mendapat masalah kencing kotor atau UTI akibat dari pembuangan air kencing yang tidak teratur.

  • Sakit Semasa Hubungan kelamin atau semasa Haid

Pengembangan dan pengecutan otot dikawasan rahim dan sistem peranakan sewaktu hubungan kelamin ataupun sewaktu haid akan menyebabkan cyst turut terlibat. Pesakit akan merasa sengal dan sakit dibahagian cyst.

simptom cyst, simptom sista ovari, sakit bahagian perut, shaklee cyst, pendarahan abnormal, bleeding, ketidaksuburan, ganggu fungsi ovari, cyst bahaya,perut buncit sbb cyst, sakit ketika seks, sakit ketika haid



  • Pendarahan tidak normal

Cyst sebenarya mula terjadi semasa proses ovulasi wanita. Semasa proses ovulasi ini, perubahan perubahan hormon menjadi faktor utama perkembangan cyst sekaligus menentukan sama ada cyst hilang secara semulajadi ataupun ianyanya terus membesar. akibat dari perubahan2 hormon ini, sistem peranakan wanita yang sgt sensetif kemungkinan akan terjadinya pendarahan yang tidak normal seperti pendarahan yang berpanjangan tapi sedikit.


Selain dari simptom2 diatas, ada beberapa lagi simptom seperti pertambahan berat badan, sakit di payudara dan juga rasa tidak selesa pada belakang dan peha. Sila dapatkan pemeriksaan dari pakar sakit puan sekiranya anda mengalami simptom2 seperti diatas. Jangan tunggu untuk membuat pemeriksaan dan pengesahan.


Sebagai seorang wanita yang telah berumahtangga, saya sangat syorkan untuk anda semua yang merupakan wanita juga untuk menjaga kesihatan dan mencegah segala ketumbuhan yang tidak normal seperti Cyst, Fibroid, dan Lump. Ketumbuhan ketumbuhan seperti ini sememangnya sangat mudah diperolehi bagi wanita. Cegah lebih baik dari mengubati. Saya mencadangkan agar wanita wanita mengamalkan Vivix sebagai supplement anti-aging yang mempunyai resveratrol tinggi dan juga bersifat anti oksidan tinggi yang mampu menembusi sel sel tubuh manusia dan menentang radikal bebas didalam tubuh kita. Jika anda memerlukan konsultasi, sila hubungi saya di 0192423139  atau anda juga boleh terus membuat belian melalui link dibawah.

ORDER TERUS VIVIX ANDA




hubungi saya untuk order vivix anda sekarang!

link whatsapp saya

15 comments:

  1. Pengalaman yang sama dialami..

    ReplyDelete
  2. As'salam.. sy bru kt sini.. Sy nk tnya , peluang utk hamil skiranya kita ada cyst cmna ?? Sbb last month , sy tlewat haid.. Spttnya sy haid 1hb.. Tp, sy kluar spotting bmula 20/4.. Sy jumpa doktor n doktor sahkan ada cyst bsaiz 1.91x2.12.. Doktor bri supplement utk naturalkan hormon shj.. Slps mkn supplement , 7hb sy period tp xlma.. Cuma 4hri.. Dan slps wktu subur , sy spotting utk 3hri.. Skrg sy xperiod lgi.. Nk buat UPT tkut frust plak.. Hehe.. Any suggestion x yg bleh sy buat skrg ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm nurul....cyst mmg sedikit sebanyak mengganggu hormon wanita..ada masa period akan jadi kucar kacir...tapi kalau ikutkan size cyst nurul masih kecil..insyaallah boleh kecut semula...anything boleh wasap akak 0103223139...nak tahu supplement apa yg nurul makan skrg

      Delete
    2. Sy xambik apa2 supplement.. cma hri tu doktor beri Epo.. mkn utk 15hri.. hri nie sy spotting tp kt pantti xda pulak.. dh msuk hri ke4 kluar drh mcm nie.. risaulaa.. sy nk sgt ada bby.. :(

      Delete
  3. Assalam. 2 tahun lepas sy masuk wad, doktor suspek cyst masa scan mmg nmpk benda bulat kt belah kiri tp tak lama lepastu scan lg dah kecut. Tapi kebelakangan ni bhgian kiri sy selalu berdenyut2. Tu normal ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cyst mempunyai kebarangkalian yg tinggi untuk berulang, sila dapatkan pengesahan doktor jika anda merasa simptom berlaku

      Delete
  4. Salam sis. Remaja pun ada alami cyst tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, once bergelar perempuan dan paling kerap dikalangan umur subur

      Delete
  5. Salam kak ..saya brumur 21 tahun dan minggu lepas saya admited di KPJ puteri hospital sebb saya ada cyst di belah kiri sya dan Dr.tak operation cyst saya tak sakit..cuma waktu sebelum period sehingga saya period saya akan mengalami rasa sengugut yang sgt teruk lebih ketara di belah kiri.. jadi adakah risiko utk saya pada masa akan datg selepas saya berkahwin atau bagaimana?
    Menurut Dr.cyst hnya boleh hilang degn pengambilan pil perancang or ada cara lain ke sis?
    Oh ya saiz cyst saya ada 4.5cm tp DR yg merawat saya cakap ... saya x digalak kan operate sebb umur msih muda dan saya masih bujang so...anything yg akak boleh suggest ..utk saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh hubungi akak untuk ikhtiar dan konsultation 0103223139

      Delete
  6. Assalam .. Kbelakangan ini 3 bulan berturut2 period saya tidak tetap sehingga ada 1 bulan tu period dtg sbyk 13 hari fresh colour .. Slain tu sy juga kerap brasa sakit dibhagian blkg pinggang atau pelvic sbelah kanan shja shingga sakit trsebut brlarutan hingga ke bhagian peha mnybabkan x selesa .. 2 bulan sbelum perkara trsebut brlaku pada saya , sy ada mngambil pil hormon sbyk 2 biji .. Adakah pil hormon punca smua itu brlaku ??Sy juga sllu mndpt dysmenorrhea stiap kli dtg period. . Mohon pnjelasan atau adakah sy perlu brjumpa Dr .. Tq.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Sy ada mslh period xtratur... then sbelom nii mmg salu gak sakit2 bhgian ari2 tp skrang rse mcm lain sikit... perut bhgian kanan sy mcm mmbengkak sikit... sy xtau smada itu normal @pun x... nk g cek doktor tp rse takut...

    ReplyDelete
  9. Sy ada mslh period xtratur... then sbelom nii mmg salu gak sakit2 bhgian ari2 tp skrang rse mcm lain sikit... perut bhgian kanan sy mcm mmbengkak sikit... sy xtau smada itu normal @pun x... nk g cek doktor tp rse takut...

    ReplyDelete