Tuesday, September 23, 2014

APA ITU RDA DAN APA FUNGSINYA?

Bila berbicara soal kesihatan, makanan tambahan, vitamin dan diet, pasti akan bertemu dengan istilah istilah US RDA, ODA, DRI, UL dan juga berbagai2 lagi, kecualilah produk yg anda jual atau anda pilih itu tidak menitikberatkan soal2 keselamatan dan juga kandungan produk. Tapi kalau Shaklee yg terkenal dengan produk terbaik dan berkualiti ni, istilah2 ni ialah guideline kami as SID yang hebat, produk lain i don't know la kan.....so jom kita bergelumang dengan istilah2 nih!

Apa itu RDA?

RDA ialah singkatan daripada Recommended  Dietry Allowance. US RDA dicipta oleh Food Nutritional Board of the National Academy Sciences- National Research Council. US RDA direka khusus untuk menjadi panduan kepada semua pengguna sesuatu produk. 

Apa Fungsi US RDA?

Selain sebagai panduan kepada pengguna, US RDA adalah berfungsi sebagai :
  • memastikan pengeluar produk melabelkan senarai nutrien di produk mereka.
  • Pengeluar yg tidak jujur dengan menipu paras peratusan US RDA mudah dikesan.
  • Memudahkan pengguna untuk menentukan, membandingkan produk yg paling mereka perlukan mengikut kesesuaian masing masing.
  • Walaupun paras US RDA adalah sangat rendah, tapi ia masih boleh digunakan sebagai guideline paling minimum ataupun titik permulaan terutama kepada pakar2 pemakanan dan kesihatan.

Perlukah kita mengikut paras US RDA yang ditetapkan?

Paras US RDA ni akan berubah mengikut kajian terkini dan juga pelbagai faktor luaran. Dilaporkan US RDA diubah setiap 5 tahun sekali. Jadi, sebagai pengguna kita boleh menjadikan Paras US RDA ini sebagai panduan minimum. Kenapa minimum? kerana, kajian yang dilakukan untuk mendapatkan paras US RDA ini dilakukan kepada mereka yg mempunyai kesihatan yang baik dan ia di ambil secara purata didalam sesuatu kumpulan kajian. Sebaliknya, jumlah pengambilan vitamin yang anda lihat di botol2 vitamin dilabelkan jauh lebih tinggi dari paras US RDA, ini kerana anda memerlukan kesihatan yg Optimum, iaitu Optimum Daily Allowance (ODA) bukan pada kadar purata. Selain itu setiap kelompok manusia itu memerlukan kadar kandungan vitamin dan nutrien yg berbeza beza bergantung kepada persekitaran, genetik, faktor usia, pemakanan, dan juga tekanan.

Dimana boleh dapatkan panduan RDA untuk Malaysia?

Di Malaysia RDA juga dikenali sebagai Recommended Daily Intakes (RDI) atau Recommended Nutrient Intakes (RNI). Setiap negara mempunyai paras yg berbeza, bersesuaian dengan fizikal dan juga persekitaran masing2 tetapi Paras US RDA tetap biasanya dijadikan panduan atau penanda aras. Disini saya kongsikan Jadual RNI utk pengguna Malaysia.





RDA atau ODA yg lebih penting diikuti?

Rasanya semua faham dah pasal RDA kan? so nampak kan? yg paling penting bukan RDA, tapi ODA....tapi ODA juga berbeza2 mengikut faktor seperti RDA. Disini pentingnya anda mengambil supplement yg natural dan boleh disingkirkan oleh badan jika berlebihan. dan pastinya produk Shaklee adalah yg terbaik. cuba jika anda masih tak percaya!





Your Trusted SID
Noorazmiah Mohamad/Huzair B. Bahrin
Wsp : 0103223139/0103223137
Fb : Nurqaseh Outlet Full
ig : nurqasehoutlet

No comments:

Post a Comment