Monday, October 13, 2014

KONTROVERSI SOYA PENYEBAB KANSER

Air kacang soya adalah minuman kegemaran ramai. Terutama ketika bulan Ramadhan, atau musim2 panas, air soya menjadi perhatian penggemar2nya. Tahukah anda pokok kacang soya mula di tanam di Asia timur, dengan ketinggian boleh mencapai 70 sentimeter dan berakar tunjang sepanjang 15 sentimeter. Nama saintifik bagi pokok kacang soya ialah Glycine Max.

Masyarakat Cina sudah mengamalkan soya sebagai minuman kesihatan sejak 5000 tahun dahulu lagi. Kacang soya dianggap sebagai sumber protien lengkap kerana kandungan asid amino penting yang diperlukan oleh tubuh manusia terkandung didalamnya. Dikatakan sumber protien yang terkandung dalam setiap 100 gram kacang soya adalah sebanyak 50%, menjadikannya dua kali lebih hebat dari kacang tanah, 11 kali lebih bagus dari susu dan 3 kali lebih elok dari telur. Soya kaya dengan bahan mineral seperti kalsium, sodium, manganese, magnesium, zat besi dan fosforus. Ia juga di perkaya dengan Vitamin A, B, C dan D serta lechitin.

Tapi, dari dulu kita selalu dengar tentang kontroversi soya ini. sama ada soya bagus atau tidak untuk manusia, sama ada soya boleh menyebabkan kanser dan macam2 lagi.

soya penyebab kanser, soya esp, kontroversi soya, kanser payudara, soya semulajadi, soya terbaik, soya non GMO, dr zubaidi,

SOYA PENYEBAB KANSER

Rasanya ramai yang dengar tentang soya menjadi peyebab kanser kan? Anda percaya? Ok saya tak boleh nak minta anda tak percaya, tetapi sekurang2nya anda seledik dulu sebelum percaya apa yg orang lain katakan. Selain itu pernahkah anda kaji perbezaan soya yang berada dipasaran? Semua persoalan ini penting untuk anda ketahui supaya anda tidak percaya bulat2 apa sahaja yang di perkatakan oleh orang lain.

Setakat hingga ke hari ini masih belum ada bukti menunjukkan soya adalah penyebab kanser. Walaupun pelbagai kajian dan juga ujian dibuat, para pengkaji sehingga kehari ini masih tidak dapat membuktikan bahwa soya mengaktifkan sel2 kanser, walaupun minuman soya diberikan kepada bekas pesakit kanser ia menunjukkan tiada tindak balas lansung soya terhadap pesakit kanser payudara yg telah sembuh. Kemudian saya terbaca pulak tulisan dari seorang doktor yang berpengalaman, iaitu Dr Zubaidi Hj Ahmad. Jom kita baca apa kata Dr Zubaidi tentang pekara ini.


soya penyebab kanser, soya esp, kontroversi soya, kanser payudara, soya semulajadi, soya terbaik, soya non GMO, dr zubaidi,

Ha, terkejut bukan? bukan sahaja tidak menyebabkan kanser, soya pula jika diamalkan boleh mengurangkan risiko kanser payudara dan juga kanser2 yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Kajian tersebut bukan dibuat di Malaysia, tapi di Universiti Kyoto, Jepun. Dinegara Asia Timur yang mmg menjadikan soya makanan utama mereka. Cuma yang tidak dapat dijelaskan dari kajian ini ialah, soya yang diuji sama ada soya yang ditanam secara semulajadi ataupun sebaliknya.

Saya selalu percaya, apa yang Allah jadikan di atas muka bumi ini adalah bagus dan baik untuk kehidupan manusia dan makhluk lain. Tetapi biasanya yang merosakkn kebaikan itu adalah manusia itu sendiri. Kerana sifat tamak manusia biasanya akan menyebabkan keburukan diakhirnya walaupun asalnya perkara itu sgt baik. Berada di zaman ketamakan manusia sekarang ini kita sebagai pengguna haruslah bijak memilih, bijak mengkaji dan juga bijak membuat keputusan.

Kita ada pilihan untuk menggunakan soya yang diproses secara semulajadi ataupun sebaliknya. Kita juga ada hak untuk membuat perbandingan demi kesihatan kita. Jangan terus diomok dengan desas desus yang tidak berasas, jadilah seorang yang tahu hak sendiri. Entry seterusnya saya akan kupas kenapa Energizing Soy Protien (ESP) dari Shaklee adalah yang terbaik dan kenapa anda harus memilih ESP sebagai minuman kesihatan anda.

h 


h



Your Trusted SID
Noorazmiah Mohamad/Huzair B. Bahrin
Wsp : 0103223139/0103223137
Fb :Noor Azmiah Mohamad
ig : nurqasehoutlet

No comments:

Post a Comment